Nečekejte na číšníka, zaplaťte účet smartphonem

Lidové rčení „bez peněz do hospody nelez“ popírá český start-up Storyous. Jeho komplexní pokladní systém totiž zjednodušuje restauratérům i jejich zákazníkům život. Projekt roste přímo kosmickou rychlostí. Necelé dva roky od založení obdržel několikamilionovou investici od skupiny Rockaway Jakuba Havrlanta. Letos má v plánu zdvojnásobit počet klientů a pak rovnou expandovat do zahraničí.

Tajuplný název Storyous pod sebou ukrývá komplexní pokladní systém pro gastronomická zařízení. Kromě intuitivního ovládání a automatického zálohování dat na cloud nabízí v rámci pořizovací ceny rovnou i tablet a tiskárnu. Pro uživatele naopak neustále vylepšuje mobilní aplikaci určenou k placení bez číšníka. Prostřednictvím moderních technologií se tak mladému projektu daří psát příběh o budoucnosti restauratérství.

Začátek dlouhého gastro příběhu

Na první kapitole začali pracovat přátelé Hynek Hustík a David Menger již v roce 2012. „Nemohli se tehdy rozhodnout, kam zajít na kávu. Na trhu v té době chyběla nějaká sociální síť, která by jim dobrý podnik v okolí sama doporučila,“ vypráví kolega Luboš, jenž působí na pozici regionálního manažera. Ještě před příchodem Yelpu či Foursquare vyvinuli jednoduchou aplikaci pro hodnocení kaváren a restaurací. Během pár měsíců si dokázala získat několik tisíc uživatelů, kteří sdíleli své tipy i fotografie z oblíbených míst.

Konkurence mezinárodních firem se ale postupem času zvětšila natolik, že bylo třeba posunout Storyous o kus dál. Hynek s Davidem se rozhodli zaměřit na majitele kaváren a restaurací. Vyvinuli pro ně jednoduchý a dostupný pokladní systém, díky němuž spadl kámen ze srdce nejednomu malému podnikateli.

Restauratéři nejsou ajťáci

„Řešíme v podstatě problém řady začínajících podniků. Náklady na robustní software jsou v řádech několika desítek tisíc, a to nemluvě o dnešních cenách pokladen,“ vysvětluje Luboš hlavní přidanou hodnotu Storyous. Za pořizovací cenu 5900 korun je sám schopen prodat systém včetně tabletu, designového stojánku a prvotní instalace více než šestkrát do měsíce.

„V gastro odvětví moc ajťáků není,“ směje se Luboš, „proto dáváme zákaznickému servisu nejvyšší důležitost.“ Majitelé systému Storyous mají nonstop technickou podporu a v případě poškození tabletu jim přijde nový do pěti hodin. Za kvalitní péči zaplatí měsíční poplatek ve výši několika stovek korun.

První, kdo svěřil Hynkovi a Davidovi do rukou své účetnictví, bylo Café Jan v březnu 2014. „Věřili naší myšlence a to nás utvrdilo v tom, že tenhle příběh píšeme pro správné lidi,“ dodává Luboš. Během následujících třech měsíců se jim podařilo mezi své zákazníky zařadit dalších 24 podniků. Na konci roku oslavili celou stovku.

Konec placení jak jej známe?

V mezičase se také Storyous stihlo vrátit ke své původní aplikaci, kterou oprášili a vyšperkovali funkcí mobilních plateb. Zákazník díky ní může přijít do restaurace, která tuto službu podporuje, provést check-in, nechat se obsloužit, zaplatit účet telefonem a bez čekání odejít. Peníze putují na účet banky, která je do tří dnů vyplácí restauraci.

Za první týden provozu to vyzkoušelo přes 200 lidí, nyní se mobilní platby počítají již v řádech tisíců. Vizí Storyous je, aby každý pátý uživatel z celkového počtu 12 000 používal službu pravidelně. „Na začátku jsme hodně řešily obavy majitelů restaurací, že se jim sníží zisk, když si host nenechá nabídnout další pivo nebo nečeká na dezert. Skutečnost je ale zcela odlišná. Většině zákazníků se obrat po zavedení našeho pokladního systému zvyšuje průměrně o 25 procent,“ popisuje Luboš pozitivní vliv chytrých technologií na číšníky a jejich účtovací morálku.

Občas se i stane, že Storyous hraje klíčovou roli v udržení byznysu v chodu. „Nedávno jsme náhodou narazili na paní na Valašsku, která byla rozhodnutá skončit s podnikáním kvůli zvyšující se administrativě. Náš systém jí ekonomiku dokázal natolik zpřehlednit, že nakonec zůstalo její malé bistro otevřené. Vždycky mě to hřeje u srdce, když jedu kolem. Je to důkaz, že děláme něco skutečně smysluplného,“ usmívá se Luboš.

Na dosah americkým lídrům na trhu

Se dvěma stovkami mezinárodních gastro řetězců i malých kaváren si tým Stoyrous pomalu buduje pozici jedničky na trhu. Konec roku 2015 chtějí uzavírat s tisícovkou prodaných pokladních systémů a 30 000 stažením mobilní aplikace. V těchto ambiciózních plánech je podporuje zejména Jakub Havrlant, který do společnosti investoval se svojí skupinou Rockaway několik milionů korun.

Vizionář Havrlant pomáhá firmě nejen po finanční stránce, ale i během vyjednávání s bankami, což je pro Storyous klíčové. „Nikdo se moc nechce bavit s dvacetiletými kluky,“ naráží Hynek s Davidem na běžný problém startupů.

Po vzoru ze zahraničí, kde je řada projektů v této oblasti již o krok napřed, chce Stoyrous co nejdříve expandovat na západní trhy. Jejich řešení je v Evropě poměrně ojedinělé, na druhém břehu Atlantického oceánu však rostou podobné služby Dash nebo Cover. Na řešení mobilních plateb pracuje i gigant PayPal Elona Muska.

Za ambicióznost se nestydíme

„Ze začátku se chceme zaměřit zejména na Německo, Rakousko, Slovensko a Polsko,“ vypočítává Luboš. Ve velkém uvažuje i v oblasti vývoje. „Představte si, že budete spěchat z práce na vlak. Při odchodu ze zaměstnání si telefonem objednáte kafe do ruky v nádražní restauraci a rovnou zaplatíte. Když tam dorazíte, už na vás čeká, berete ji a neztrácíte ani minutu.“

Noční můru většiny drobných podnikatelů v podobě registračních pokladen chápe Storyous jako velkou příležitost. „Již nyní máme systém nastavený tak, aby zálohoval data do cloudu, přeposílání kopie na ministerstvo bude otázkou pár hodin programování. A všichni naši zákazníci budou mít tento upgrade zdarma,“ poznamenává Luboš.

Aby se tyto plány co nejdříve transformovaly ve skutečnost, staví Luboš na jihu Moravy velký tým obchodníků. Jako své pracovní místo si vybrali coworkingový prostor Impact Hub Brno, které se otevřelo začátkem dubna. „Prošel jsem si hodně kanceláří, ale něco mi v nich pořád chybělo. A pak jsem dostal tip od pražských kolegů, že v Brně se chystá Hub. Navštívil jsem jednu akci, kterou pořádal, a totálně to do sebe zapadlo. Potkal jsem tolik nadšených a inspirativních lidí, kteří tvoří komunitu, jejíž součástí prostě chci být,“ uzavírá Luboš.

Zpět na všechny příběhy