Tomáše Jirkala z Erudio Patria zajímalo, kde se v lidech bere nechuť k teambuildingovým aktivitám. V jednom průzkumu prohlásilo téměř 1 100 lidí z 1 300 oslovených, že se jich účastní neradi. Tom chtěl přijít na to, proč slyší věty typu „Jestli mě pošlou na teambuilding, dávám výpověď“. A asi na to přišel.


Teambuilding zkrátka dojel na českou náturu. Má totiž několik problémů:

  1. Název – je totiž anglický. V našich očích „zase něco, co si vymysleli chytráci kdesi v Americe“.
  2. Překlad názvu – Budování týmu? Takové vzletné hesla už jsme tady měli. A dlouho.
  3. Náplň – pojďme se držet za ruce a tleskat si jak jsme dobří, a jak společně všechno krásně zvládneme. Na pionýrském táboře jsme už přece byli, anebo o něm slyšeli.

Vzhledem k tomu, že naše společnost, Erudio Patria, realizuje také teambuildingy, tyto problémy se nás týkají dost a dost. Ok, název a jeho překlad neovlivním. Takže, co udělat s tou náplní?

Potřebujete teambuilding?

Předně, první věc, kterou zjišťujeme, je ta, jestli lidé vůbec teambuilding potřebují, a proč. Na stmelení kolektivu, posílení spolupráce a všeobecné obroušení hran je kolikrát lepší (a levnější) realizovat workshop, školení, konzultace a věnovat se těm pravým ohniskům problémů. Teambuilding by se měl věnovat hlavně lidem, odměnit je, bavit je, a když už chcete něco zlepšit, nemělo by to být moc okaté. Zaměstnanci nejsou stádo, poznají to velmi rychle.

Samotný teambuilding už totiž dávno není společné skotačení okolo ohně, ani placená ožíračka (byť ta někdy taky funguje dobře). Teambuilding je velký projekt, který se musí velmi dobře nastavit, aby fungoval. Je třeba, aby se potkala pečlivá analýza (standardně společná – my a klient) a téma (nejlépe gamifikační, s příběhem a netradiční), které bude bavit. Téma, které bude schůdné pro všechny věkové skupiny. Je důležité poslouchat lidi, co by je bavilo, co by chtěli zažít… děláte to přece pro ně.

A konečně, teambuilding musí mít přidanou hodnotu pro zadavatele i zaměstnavatele. Vrátit se s bandou lidí, která se bude hádat jako předtím, nebude chtít spolupracovat a ještě vás důrazně upozorní, že na takovou akci příště nejede, to nechcete.

Že je toho příliš? Nechte si poradit. Nemusíte všechno zorganizovat sami! Zavolejte k nám do Erudio Patria a my rádi pomůžeme.

Jak to u nás probíhá?

  • Osobně si s vámi vyjasníme otázku „Opravdu potřebuji a chci teambuilding?“.
  • Při kladné odpovědi pokračujeme jasným definováním cílové skupiny, tzn. pro koho budeme teambuilding realizovat, co od něj lidé očekávají apod.
  • Společně diskutujeme a upravujeme detaily, např. rozsah, zapojení týmů, lokaci, organizaci času atd.
  • Hledáme a připravujeme instruktory (na 5 osob by měl být jeden)
  • Školíme 1. pomoc, protože náš tým musí být připraven na jakoukoliv situaci a také účastníci musí být upozorněni, co je může potkat, a jak by měli reagovat.
  • Bezprostředně po ukončení také zjišťujeme a pak zprostředkováváme zpětnou vazbu. Ta totiž odhalí další možnosti práce s týmem a pro nás i pro vás je to efektivní nástroj pro další zlepšování.

Obecně je pro nás práce na teambuldingu hodně náročná, zodpovědná a někdy i riziková. Ale ze zpětných vazeb vyplývá, že je kvalitní a plní zadání.  A věřím tomu, že pokud se budou dělat teambuildingy poctivě a po dobré analýze, lidé to ocení. Výsledky průzkumu, zmíněné nahoře, se pak třeba začnou pomalu, ale jistě otáčet. 

 

Jako malý bonus pár našich teambuildingových nej:

Nejšílenější téma Branný závod. Ten pohled na zástup v plynových maskách a igelitových pytlích stál za to.
Nejděsivější moment Kolaps účastníka na stanovišti s názvem „Hrob padlých bojovníků“. První pomoc se šikla.
Nejčastější chyba účastnic Podpatky do lesa.
Nejčastější chyba účastníků        Vysmívání se ženám s podpatky.
Nejhorší požadavek „Já nevím, co s nimi. Udělejte jim teambuilding, ať mám pokoj“. Neudělali jsme.
Nejzajímavější paradox Pro naše instruktory je teambuilding taky teambuilding.

Autorem textu: Tomáš Jirkal.

Tomáš pracuje ve společnosti Erudio Patria jako finanční ředitel a příležitostný lektor. Rád dělá činnosti, které mají smysl a baví jej, od lektorování a schůzek s klienty až po nastavování obchodních plánů. V součastné době připravuje a velmi se těší na konferenci HRiN (www.hrin.cz).Pečlivě si hlídá work-life balance a svůj volný čas tráví na dlouhých procházkách se psem, případně hraním tenisu, plaváním a atletikou.