Web Summit vznikl v roce 2009. Letos se přesunul z Dublinu do Lisabonu, do bývalého areálu veletrhu EXPO 1998, a organizace byla úžasná. Počet účastníků přesáhl 53 000 osob, přesto všechno šlapalo bez zásadních komplikací. Největší technologický festival a zároveň jakési tržiště příležitostí ale charakterizuje kromě preciznosti také technooptimismus.

To, co tady, nezažijete pravděpodobně nikde jinde. Lidé jsem jedou primárně networkovat a je nemožné nezapojovat se. Během prvního dopoledne máte kapsy nabité vizitkami a k tomu pěknou řádku nových kontaktů napříč sférami. Mezi účastníky najdete zhruba 180 oficiálně registrovaných startupů, tzv. ALPHA sekci, další tisíce founderů a ideamakerů ale přijede představovat své projekty jako běžní účastníci.

Strategičtí partneři a investoři jsou po dobu festivalu vlastně neustále k dispozici, buď na svých stanovištích nebo prostě jen tak v davu, takže šance na zásadní seznámení je dost vysoká.Mimo seznamování s novými technologiemi a produkty souběžně probíhá spousta výzkumů, mentorské hodiny, uzavírání smluv i obchodování příležitostí.

A pak je tu besední program, na takřka 20 scénách. Některé přednášky jsou jen „firemní success stories“ a některé panelové diskuze jen verifikací toho, co už víte. Pak jsou ale prezentace, na které nezapomente: například opening talk v úchvatné MEO Areně pro 15 tisíc lidí – vzal si jej na starosti jeden z nejmocnějších lidí Facebooku, CTO, Mike Schroepfer a jeho talk vyrážel dech.

Networking bez hranic

Kdo neměl přes den dost, mohl se zapojit do večerních Night Summitů. V loňském roce se jich účastnilo až 95% řečníků a letos to zřejmě nebylo jiné. A networking nekončil oficiální částí, ani podvečerními koncerty u moře, ale  třeba až k ránu. Taky kde jinde můžete celou noc sledovat americké volby a zároveň prototypovat budoucnost s odborníky z celého světa? Třeba s editorem Guardianu, Jasperem Jacksonem, ředitelem komunikace Manchesteru United, Richardem Arnoldem, nebo zakladatelkou studia Baobab, Maureen Fan?

Jaká byla témata?

Jednotlivé scény pokrývaly beze zbytku všechny myslitelné oblasti. Sport, výchova, vzdělávání, hudba, umění… Web Summit dokonale demonstruje, jak moc jsou technologie zaimplementované do naší každodennosti. O to zajímavější byla témata jako Katolická církev a digitalizace, Morálka progresu nebo virtuální realita jako léčebný proces.

Více než o hrozbách, pomineme-li Trumpa, akcentovali řečníci krásy technologického pokroku, a to nejen v kontextu udržitelnosti. Nástup virtuální reality byl prezentován jako zlomový okamžik, kdy všichni budou moci neomezeně snít a zároveň neomezeně tvořit. Že má drastická digitalizace komunikace také své stinné stránky, se tady neprobíralo –  Garry Briggs, CMO Facebooku, označil model, kdy může kdokoli, globálně, bezdrátově a nekontrolovatelně distribuovat informace po celém světě, za přirozený.    

Čeští zástupci

Přítomnost dvou velmi zajímavých českých projektů zajistila agentura Enterprise Europe Network. Jejich poselstvím je pomáhat malým a středním podnikům pronikat do mezinárodního obchodu. Na Web Summitu v rámci odpoledního workshopu tak mimo jiné představili projekt SSF a jeho foundera Daniela Štefla a startup Incomaker z dílny týmu Tomáše Šalamona.

Na summitu se opakovaně řešila důležitost využívání dat, která máme k dispozici („All of us needs big data!“) a speciálně Incomaker do této teorie dokonale zapadá. Je čerstvě na trhu a jeho funkce a možnosti můžete vyzkoušet zdarma. Zjednodušeně si jej představte jako marketingový nástroj, umělou inteligenci, která nejenže zanalyzuje a optimalizuje vaše data, ale zároveň zastoupí práci expertů (na kterou nemáte čas nebo peníze) a vygeneruje také konkrétní doporučení, kterou sama nastaví. Bez nadsázky tak jde o nový stupeň automatizace (více zde).

Podobně pokrokové je SSF, které poskytuje služby významným zákazníkům ve vesmírném průmyslu, strojírenství, zdravotnictví, jaderném průmyslu a obraně. Zaměřují se především na bezpečnost a spolehlivost. Do budoucna jsou schopni například ovlivnit práci zemědělců – mohou cíleně monitorovat jednotlivé cykly počasí a přírodních podmínek a díky tomu efektivně stanovovat nutné preventivní strategie a šetřit zemědělcům výdaje.

A nakonec Web Summit v oficiálních číslech

  • 53,056 účastníků přijelo ze 166 zemí světa
  • Iniciativa Women in Tech zaznamenala podíl žen a mužů v roce 2016 jako 42 % k 58 %.  
  • Web Summit má skrze Facebook Live přes 4 miliony zhlédnutí
  • 1,835,841 zpráv bylo posláno skrze Web Summit aplikaci
  • 5,081 maratonů ušel dohromady organizační tým Web Summitu
  • Použilo se 37,000km optických kabelů
  • 34,700 – to je společný počet židlí připravených na jednotlivých scénách.
  • Přijelo 1,490 startupů z celého světa
  • Připojilo se 1,300+ z nejvlivnějších investorů svěata
  • Proběhlo 650 mentorských hodin, kdy mentoři nabídli své zkušenosti nejen startupům
  • 677 řečníků, tolik jich letos poctilo svou návštěvou 4-denní konferenci

A konečně, pozvání přijalo také 2,000 světových médií – snad tam počítali i Impact Hub : )