Jako spousta jiných Hubáků i Renata s Lindou opustily před časem jistotu zaměstnání ve velké korporaci a vrhly se do divokých vod podnikání. Po prvních nejistých krůčcích na vlastních nohách mají dnes již společnou značku bside, která nabízí malým a středním firmám marketingové výzkumy na míru. Cesta je před nimi ještě dlouhá, obě dámy ale dělají čím dál větší kroky směrem k cíli.

Renata i Linda jsou ostřílené výzkumnice, které prošly několikaletou praxí v různých agenturách. Jak ale samy říkají, skvělá znalost řemesla nemusí být vždy to hlavní. „Jsme schopny provést většinu typů výzkumů, jiné outsourcovat. Často se však ukazuje, že to klienti vlastně nepotřebují, protože ta data už mají, jen s nimi neumí pracovat,“ popisuje Renata své zkušenosti. Přestože to pro Bside nemusí být vždy ekonomicky výhodné, generují z těchto situací zcela jiné hodnoty. „Snažíme se k tomu přistupovat lidsky. Nechceme nikomu vnucovat výzkum, který nemá opodstatnění. Trávíme hodně času společnou diskusí s klientem, abychom dohromady přišli na to, kde je ve skutečnosti zakopáno jádro problému.“ Z takové spolupráce často vzejde například workshop pro zaměstnance, série vzdělávacích seminářů či návrh desk research analýzy, kterou může firma provést in-house.

Podle slov Lindy bývá řada výzkumníků frustrována tím, že nevidí reálné dopady své práce: „Zažívaly jsme to obě, člověk pracuje několik měsíců na studii, která má sice konkrétní výsledky, ale pak již není možnost sledovat u klienta jejich implementaci.“ Proto se nyní holky snaží vždy udělat minimálně jeden krok navíc, a to, že pomáhají firmám s využitím svých výzkumů v praxi. „To je i důvod, proč cílíme na menší subjekty. Jsou otevřenější, nejsou tolik svázány korporátním stylem řízení, což má za důsledek, že můžeme jejich další počínání pozorovat hodně zblízka,“ komentuje Renata.

Aktuálně se Bside taky zabývá realizací vlastního výzkumu, protože chtějí zmapovat, jak vypadá trh současných startupů. Mají za sebou 20 kvalitativních rozhovorů, nyní je v běhu online dotazník pro sběr kvantitativních dat. Cílem je analyzovat tolik relevantních údajů, aby mohla Renata s Lindou výsledky medializovat, a tím pomoci veřejnosti i odborníkům situaci začínajících podnikatelů lépe porozumět. „Z každé zodpovězené otázky se hodně učíme. Hlavně zjišťujeme, že spousta našich i problémů jiných je pouze v hlavě. Nabíjí nás to energií, když vidíme, že věci jdou a přání se plní, jen se musí opravdu hodně chtít. Tahle silná motivace je cítit hlavně od členů Hubu, kteří dle svých výpovědí cítí, že tady je vážně všechno možné.“

_________________

Holky z Bside budou moc rády, když jim věnujete 10 minut svého času na vyplnění dotazníku. Respondentem může být každý, kdo pracuje či vlastní startup (do 5 let od vzniku). Jako protihodnotu nabízí zúčastnit se slosování o účast na mediálním případně právním školení.

Dotazník je dostupný zde: http://bside.cz/startup.html