TOP žena Česka: „Pozitivní dopad se musí násobit, chceme překročit mnohé hranice”

Hana Fořtová (vlevo) je jednou ze dvou zakladatelek značky Frusack. Do povědomí se dostaly díky crowdfundingové kampani, kde českému trhu nabídly designové, odolné textilní obaly na zboží, pečivo i další suroviny. Ty jim vysloužily zvláštní uznání v rámci akceleračního programu Social Impact Award, nedávno si navíc Hana připsala prestižní ocěnění TOP Žena Česka v kategorii startupů.

Věděla jsi o své nominaci?

O nominaci jsem neměla tušení, ale hned po jejím obdržení mi bylo jasné, odkud vítr vane 🙂 Pavlína Zychová, vítězka kategorie Startup z minulého roku a zakladatelka soutěže Women Startup Competition, je taková naše „máma“, která se nás neustále snaží posouvat dál a nominace přišla od ní. Večer byl opravdu fantastický.  Myslím, že až na místě a na stagi s tolika úspěšnými ženami, z nichž jsou pro mě mnohé obrovským vzorem a inspirací, jsem si uvědomila, jakého ocenění se mi dostalo. Nesmírně si ho vážím.

Je osoba/kniha/událost nebo jiná okolnost, bez které by ses tak daleko rozhodně nikdy nedostala?

Je to určitě můj syn, díky kterému jsem si před šesti lety rychle srovnala priority, manžel, který mi pomohl s klíčovým rozhodnutím zda odejít z medicíny a fakt, že jsem z medicíny opravdu odešla a začala se na 100% věnovat firmě.

Cože? Tys odešla z medicíny?
Tolikrát jsem slyšela, jestli to není škoda :)) Není….ani jednou jsem toho nelitovala. Už od prváku jsem věděla, že to prostě není a nikdy nebude mým posláním. Hrozně fandím svým bývalým spolužákům a doufám, že na svým místech a v kariéře budou spokojeni. Začala jsem už tehdy pracovat v mezinárodní neziskovce, dostala se do výkonné rady a zjistila, že lidem mohu pomáhat i jinak. Chtěla jsem své úsilí vložit do projektu, který mě bude bavit a ve kterém vidím smysl pro sebe i pro okolí. Teď jsem ale na soukromé ekonomce, takže ve studiu vysoké školy pokračuji dál.

Kolik sáčků už jste prodali a jak vnímáte vzrůstající konkurenci?

Vzrůstající konkurenci vnímáme dokonce velmi pozitivně. Díky ní roste informovanost a zákazník si už sám vybere, které řešení mu nejlépe vyhovuje. My víme, že náš produkt má sice vyšší cenu, protože je vyroben v ČR a my svým dodavatelům budeme vždy platit férové ceny, ale také má vlastnosti, které vyhovují zákazníkům, supermarketům, legislativě i ekologii. Frusack je lehký, průsvitný, pratelný, určen pro opakované použití, neuvolňuje mikroplasty a na konci životního cyklu se ho lze šetrně zbavit. Žádný jiný materiál toto nesplňuje.

Frusack prodal více než 90 000 sáčků v různých typech balení a díky němu se tak i při jisté míře zapomnění vzít ho s sebou na nákup mohlo v ČR ušetřit až 6% sáčků ročně.

Není nejlepší variantou brát si  ovoce a zeleninu úplně bez obalu? Prostě po kusech? Některé paní pokladní pak sice prskají, ale i ten Frusack se jednou opotřebuje a stane se odpadem, nebo ne?

Frusack je určen pro průmyslové kompostování a rozloží se beze zbytku. Některé ovoce a zeleninu lze určitě nabrat i bez obalu a i já sama třeba na banány nebo jeden grapefruit Frusack nepoužiju. Taková tři kila brambor, osm jablek nebo rohlíky už ale těžko poberete do rukou… Ve Frusacku lze navíc zboží také přehledně skladovat a díky vlastnostem materiálu se nezapaří a vydrží déle čerstvé.

Váš projekt má společenský dopad a na trhu viditelnou značku. Po čem teď toužíš a za čím chceš jít následující rok?

Ten pozitivní dopad se musí násobit. Věříme, že Frusack má globální potenciál a děláme vše pro to, abychom ho zvládli naplnit. Tento rok tak chceme určitě překračovat mnohé hranice. 


Frusack získal podnikatelskou podporu v začátcích také díky programu Social Impact Award. Tohle je jejich vitpné, finálové soutěžní video. A na stránkách www.socialimpactaward.cz je zase vaše šance přihlásit se a dostoupat stejně daleko. 

 

Zpět na všechny příběhy