Jak šetřit planetu (3. díl): Cestujte nalehko

V našem každodenním fungování je spoustu věcí, které můžeme změnit a ulehčit tak planetě. Už jsme zmínili oblékání a také opravování rozbitých věcí. Další nedílnou součástí našich životů je cestování. Když pomineme současnou výjimečnou situaci, která naše návyky výrazně změnila, jsme jinak zvyklí být neustále v pohybu – každý den cestovat do práce, jezdit na nákupy nebo na návštěvu za známými.

 

To ostatně dokazují i tato čísla:

  • Nejčastěji Češi využívají k přepravě auto (39,1 %), následuje chůze (35,4 %). Pouze 4,5 % cest se uskuteční na kole.
  • Každý Čech najezdí autem za rok v průměru přes 7000 kilometrů.
  • V Česku je v provozu asi 6 milionů aut.
  • Každý rok spálí občané Evropské unie asi 275 milionů tun ropy a nafty jen v automobilové dopravě.

To je spoustu aut, kilometrů a taky emisí a hluku.

Ve velkých městech kromě městské hromadné dopravy už není problém cestovat na vypůjčeném kole nebo na jiném ekologickém dopravním prostředku. A takové cestování má spoustu výhod – vyhnete se zácpám, hlídání jízdních řádů a díky pravidelnému pohybu budete mít lepší náladu i „fyzičku“.

Bohužel, čeští cyklisté se zatím nemůžou cítit ve městech za každých okolností bezpečně. Chybí široké pruhy pro cyklisty a investice do cyklistické infrastruktury. Přitom v Praze letos přibylo cyklistů a ubylo aut až o pětinu. Pražský magistrát data sleduje a v září letošního roku přislíbil skoro 190 milionů korun na nové cyklostezky.

 

Když si vyberete místo auta kolo, uhlíkovou stopu snížíte asi desetkrát

Pokud kolo nevlastníte, ve velkých městech je často k zapůjčení přímo na ulici. V Evropě je tzv. bikesharing již pár let běžnou a populární dopravní možností. V Česku je průkopníkem sdílených kol projekt Rekola. Ten založil Vítek Ježek v roce 2013 a dnes s nimi jezdí 250 tisíc registrovaných uživatelů, kterým je k dispozici víc než 2000 kol. Rekola jsou v současnosti dostupná v Praze, Brně, Olomouci, Budějovicích a Frýdku-Místku. „Kolo má ve městě přibližně 10x menší uhlíkovou stopu než automobil, proto věříme, že se nám daří nabízením alternativy k dopravě automobilem zmenšovat emise CO2 v České Republice a na Slovensku. Snažíme se být ekologičtí i v rámci samotného provozu naší firmy. Rozbitá kola nevyhazujeme, ale rozebíráme na jednotlivé díly a ty následně znovu používáme,“ shrnuje Honza Střecha z marketingového týmu Rekol.

Ti svůj produkt, růžová kola, neustále vylepšují. „Letos jsme v Praze a v Bratislavě dali na všechna kola nové typy zámků, které plánujeme rozšířit do všech našich měst. Sbíráme různé podněty na vylepšení služby od uživatelů i od měst a městských částí, tak klidně taky napište,“ dodává Střecha a vyzývá ke spolupráci.

Tak až dáte příště na cestě do práce přednost kolu před MHD nebo autem, přejeme šťastnou cestu! My máme vyzkoušeno, že se nám po jízdě na čerstvém vzduchu pracuje radostněji.


Rekola jsou vítězem Social Impact Award 2014, o které s odstupem říkají: „Ocenění v rámci Social Impact Award nám ukázalo, že naše koncepce bezstanicového bikesharingu je možnou budoucností dopravy ve městech, později označenou jako Mikromobilita. Také jsme získali potřebnou motivaci a sebedůvěru, začali jsme přemýšlet nejen nad expanzí v rámci naší republiky, ale také po Evropě. Díky Social Impact Award jsme si také více uvědomili, jak důležitá je v rámci naší služby komunita, kterou budujeme.“

Rekola jsou po Opravárně v současnosti druhým finalistou mezinárodního programu Climate Finance Community Lab, který pořádá Impact Hub ve spolupráci s EIT Climate-KIC.

Zpět na všechny příběhy