Každý projekt začíná kulturním auditem

Company Culture Market je startup postavený na dlouholetých zkušenostech lídra a personalisty Petra Skondrojanise. V listopadu spustil se svým týmem online platformu, která zásadně mění pohled na prezentaci zaměstnavatelů. COCUMA je stylový průvodce: díky preciznímu profilu nahlédnete dovnitř firmy a dozvíte se o ní maximum podstatného. Poznáte konkrétní firemní kulturu i potenciální kolegy a uděláte si jasný obrázek o tom, co daná organizace nabízí nebo potřebuje. COCUMA totiž prezentuje život ve firmě a její směrování, ne její inzeráty a schéma. Petr tak chce změnit způsob, jakým lidé hledají práci.

„Průměrný Čech vybírá dovolenou déle než své budoucí zaměstnání,“ uvádí Petr ve své prezentaci. V personalistice se pohybuje 22 let.

Dlouho mu vadilo, že jsou potenciální zaměstnanci chápáni jen jako nákladové položky ve firmách nebo čísla faktur v personálních agenturách . Že agentury kvůli success fee sází uchazeče jako „Baťa cvičky“ a zapomínají na zodpovědnost a lidskost. „Pokud vybírám například výrobního ředitele, musím myslet na těch 500 lidí, kterým tím můžu zničit každý pracovní den. Zároveň se ale nemůžu orientovat jen podle počtu splněných požadavků. Uchazečům se věnuju. Pokud si je nevyberu, hned jim vysvětlím proč. A odepíšu vždycky všem, někdy možná později, ale vždycky všem, což je většinou překvapí,“ dodává k tomu.

Petr je v tomto unikát. Když vytváří inzerát na svůj osobní web, o pozici se ve velkém rozepíše: „Jen tak uchazeče motivuju k relevantní a plnohodnotné komunikaci. Na příběh odpovíš příběhem, odrážky přináší zase jenom odrážky. Mám raději obsažné a výpravné průvodní dopisy, ne tabulkové CV a nicneříkající formule.“

Humanocentrista v práci

Na stránkách projektu je znát, že je Petr humanocentrista. Do centra dění staví ne firmu, ale konkrétní lidi. Snaží se vystihnout jejich příběh, náladu i vize. Se svým týmem tráví ve firmě před samotným natáčením spousty hodin povídáním a scénář vzniká vždy až po pečlivých úvahách a konzultacích. Autentické nahrávky pak mají zájemci pomoci jednoznačně určit, zda bude ve firmě spokojený. Díky portálu se tak třeba dozvídáte, že Rockaway Capital charakterizují velké ambice a náročná firemní kultura, ve které se hodně naučíte. Kouknete se na fotky kanceláří a rovnou zkontrolujete volné pozice. Aktuálně je možné nahlédnout do dalších 5 firem včetně Impact Hubu a brzy se chystají další.

Integrita je to nejdůležitější

Už jste asi pochopili, že je Petr upřímný a zásadový. Tvrdí, že zatímco názory je možné měnit, protože se může změnit kontext a je třeba přijímat, že se v nich mohu mýlit, postoje by se měnit neměly. Postoje by měly být pevné a člověk by si za nimi měl pevně a trvale stát. Na předloktí má vytetovaného Batmana: „Ve druhém díle trilogie Dark Knight drží Batman Jokera, který visí dolů z budovy. Mohl by ho pustit, Joker by zemřel a Batman by tak mohl ‚osvobodit lidi od zla‘, ale neudělá to. Popřel by tím své principy. A o tom to je, žádná emoce by nás neměla donutit porušit naše vnitřní zásady a ty moje jsou absolutní respekt k lidem a jejich svobodě. Totéž hledám i ve firmách a mám radost když to někde najdu pravdivé a nefalšované,“ vysvětluje během rozhovoru.

Zájem o profil mají zatím především společnosti, které s cucomáckou filosofií souzní. Často jde o svobodné firmy, co dbají o dobro zaměstnance nebo sociální dopad. Petr chce ale do budoucna vyzkoušet i jiné modely – nebrání se velkým korporátům ani malým výrobním linkám. Má za to, že „každá firma i každé zaměstnání je v něčem jedinečné“. A to neříká jen tak: donedávna zašel sem tam vypomoct do baru, aby si připomněl hodnotu manuální práce.

 Velký je ten, kdo má velké sny

Petr a jeho čtyři kolegové mají v plánu rozšířit své „tržiště“ do mezinárodního kontextu a zpracovávat profily napříč Evropou. Reagují tak na mizení bariér a pracovní nomádství. A zároveň pozorují a tleskají pozitivnímu trendu v péči o zaměstnance. „Třetí personální konjunktura a současná historicky nejnižší nezaměstnanost spustila boj o šikovné zaměstnance. Lidé si můžou více vybírat a společnosti se tak více snaží. Před pár lety nikdo neřešil, co je to Employee Value Proposition (EVP) nebo Employer Branding, teď jde hodně společností do sebe,“ říká Petr a rád by k této pozitivní změně přispěl.

Chce lidem dodat odvahu oslovit konkrétní firmy a bojovat o svůj dream job. Přál by si aby COCUMA inspirovala. I proto se snaží získat certifikaci B Corporation, na kterou má nárok jen organizace usilující stejně tak o všeobecné dobro, jako o vlastní úspěch. Zdá se, že je na nejlepší cestě.

Zpět na všechny příběhy