Brněnský člen Marek Sabo vede úspěšnou agenturu GREP. Pokrývají široký záběr marketingových a konzultačních aktivit. Hlavním tématem je branding – stavba značky a přístupu. Má za sebou spolupráci s Kofolou nebo LG, zároveň rozjíždí projekt nefiremních workshopů, Grep Brand Academy. Přednáší o budování silných značek a nám vyprávěl právě o tom, jak se do takového budování značky opřít a proč.

Brandingová osvěta

Dostudoval v době, kdy se podle něj multimédii a absolutoriem FaVU uživit nedalo. Začal se proto věnovat klasické reklamě a hned od začátku sbírat zkušenosti s velkými hráči. Později z toho vzešla Markova specializace a označení „značková agentura“. GREP se snaží především o výrazné a charismatické značky, kterým pomáhá na svět. „Značka v širším slova smyslu je podle mého naprostý základ. Je to jedna z mála věcí, která na trhu ještě opravdu funguje. Správný brand může o společnosti vypovědět maximum a musí vycházet z vnitřního nastavení firmy,“ říká zakladatel společnosti.

Marek má dnes kolem sebe desetičlenný tým a externě spolupracuje s dalšími zhruba 35 experty. Osobně vyhledává hlavně klienty s velkým potenciálem a záhy vysvětluje proč: „Pokud děláš pro zaběhlý korporát, na skutečné budování značky si můžeš nechat zajít chuť. Většina věcí je daných nebo prochází nekonečným a neuchopitelným schvalováním. Hromada tvé práce spadne pod stůl a spoustu procesů neovlivníš. Najdou se i velcí a osvícení zadavatelé, ale nejlepší jsou zakázky, kde je všechno možné. Pokud jsi na startu nebo pánem vlastní malovýroby, můžeš se posunout kamkoli a jakkoli. Výsledek je navíc brzy vidět, a to mě těší.“

Individuální přístup podmínkou

GREP získává reference zvučných jmen, přesto se o jádru jejich práce málo ví. Podle soupisky realizovaných kampaní dělají svou práci opravdu dobře a Marek chce dát o své agentuře více vědět. Založil Grep Brand Academy a nedávno uspořádal v prostorách Impact Hub Brno první workshop. „Hubí tým nám na začátku dost pomohl. Zorganizovat workshop je tady překvapivě jednoduché. V komunitě jsou zvídaví a otevření lidé, s kterými se dobře komunikuje. To ale neznamená, že je program určen jen pro lidi kolem Hubu. Hledáme kohokoli, kdo se chce o své značce otevřeně bavit,“ říká Marek o svém novém projektu.

Středobodem jeho práce je komunikace. Pokud si s klientem osobně nesedne, je ochotný ho odmítnout. Už se naučil, že nemá smysl cokoli lámat přes koleno, ani kvůli penězům. Taková zakázka prý stejně nepřináší kýžený výsledek, protože klient je zároveň spolutvůrce. „Nikdy jen tak nesedím sám zavřený a nepotím plány nad papírem. Správné nastavení přináší až týmová práce. Hrozně mě baví procesy před samotnou kreativou – analýza a nakopávání lidí, aby přemýšleli jinak, aby se na svůj produkt podívali z různých stran. Jen tak generují nejlepší nápady,“ popisuje Marek ideální postup.

Workshopy pro veřejnost

Po testovacím workshopu připravuje Marek další program. „Metodiku máme promakanou. Jedeme podle Marty Neumaiera, světového guru brandingu. Tento základ navíc doplňujeme o celou řadu technik z praxe,“ upřesňuje. Neplánuje pořádat „pravidelný měsíčník“, ale pokud najde správné lidi, kurz jim ušije na míru. Nejdůlěžitější je, aby měli vizi. Marek má pocit, že v tomto zaostáváme. Agentura GREP má i zahraniční zákazníky, a tak Marek může srovnávat.Náš rozhovor uzavírá přáním: „České firmy nechtějí riskovat, to je to hlavní, co nás odlišuje. Spousta českých podnikatelů má malé ambice nebo jedou na půl plynu. Bojí se říct investorům o pořádnou sumu a své vizi málo věří. Často směřují od samého začátku k jistému zklamání. Je to škoda. Kladu si za cíl zájemce na workshopu rozpohybovat a nakopnout.”