Finálovou prezentaci programu Impact Hub 100-day Challenge uvedla Vendula Váchalová jednoduše: představte si, že vám maličkost za 250 korun dokáže zachránit cennost v hodnotě až stovek tisíc. Přesně taková maličkost scházela takřka 8 tisícům rodin v České republice. Řešením jsou záchytné Vendsy klipy, které dokážou rychle vyrobit už děti školního věku.

„Začalo to tím, že se mi narodil syn se středně těžkou nedoslýchavostí a měla jsem obavy o jeho sluchadla, která dostal už v 5 měsících. Vůbec jsem nezamýšlela podnikat. Dovedl mě k tomu až program 100-day Challenge. Až tam jsem si uvědomila, že by z toho podnikání skutečně mohlo být,“ ohlíží se zpátky Vendy. V listopadu 2014 dostal její syn, když mu bylo pět měsíců, svá první sluchadla. Ani tak malým dětem pojišťovny pomůcky neproplácí a jejich cena se pohybuje kolem 30 tisíc. Naslouchátka se přitom snadno ztrácejí.  Když proto Vendy marně sháněla záchytné šňůrky a dozvěděla se, že si je může leda tak objednat z Ameriky, rozhodla se je vyrobit sama.

Zásadní pomoc mentora

Když byla Vendy mladší, šperkařila, takže stačilo sehnat správný materiál a zbytek prý byl hračka: „Dva měsíce jsem hledala dodavatele speciálních, zdravotně nezávadných gumiček, které budou držet na sluchadlech a kochleárních implantátech. Ale pak už to šlo samo. Viděla to první, druhá maminka a šeptandou se to šířilo dál. Když jsem si navíc udělala Facebook, zájem se ještě zvýšil,“ vzpomíná Vendy na své začátky.

Zlomová byla ale až konference TEDx v Praze, kam se Vendy přihlásila do soutěže T-Mobile. Její příběh natolik nadchl odbornou porotu, že vyhrála podporu pro vstup do programu 100-day Challenge. „To byl první moment, kdy mě napadlo, že bych se tím mohla živit. A můj mentor, Petr Vítek, mě v tom během akcelerace jen utvrdil,“ dodává začínající podnikatelka.

Ve skutečnosti se jí nechtělo nejen podnikat, ale ani do akceleračního programu. „Mám malého, nerada cestuju, musela jsem si shánět hlídání, do Prahy je to pro mě šest hodin… Nadchla mne až první schůzka, kde mi Petr v rychlosti udělal zajímavé propočty. Když si mě pak vybral jako mentor, zařekla jsem se, že do toho půjdu ne na 100 %, ale na 200 %. A vyplatilo se,“ říká rozhodně Vendy, která vítězstvím získala podporu Impact Hubu na další tři měsíce.

Změna až za obzor

Otevřeně přiznává, že samotný program byl velmi náročný. Bez podpory rodiny by ho zřejmě nezvládla. Nicméně nechtěla to vzdát a úspěchy se dostavily velmi záhy. „Nejdřív jsme se zkusili prosadit v Německu a Polsku a paradoxně jsou to země, v kterých mé klipy doteď nenajdete. Na druhou stranu, mám za sebou první zásilky do Ghany, Francie, Ruska, Kanady, Ameriky, Velké Británie, Ruska, Chorvatska, Srí Lanky, Maďarska, Brazílie, Kypru a Malty, takže to asi úplně nevadí,“ směje se akční maminka.

Nespornou výhodou Vendsy klipů je fakt, že mohou zabránit ztrátě také kochleárních implantatů, jejichž cena se šplhá do stovek tisíc. A potenciální cílová skupina je překvapivě početná. Na světě žije aktuálně 55 miliónů nedoslýchavých a neslyšících dětí od 0 -18 let. Klipy navíc mohou sloužit také seniorům, kteří si svá naslouchadla nedovedou ohlídat, nebo naopak dospělým, aktivním sportovcům.

Nové možnosti, nové sny

Vendy nemyslí jen na zisk a ceny drží nízko. Ví, jaké jsou možnosti rodiny s takto postiženým dítětem. Proto také sponzoruje vybrané dětské dny a komunikuje i s nadacemi a dětskými domovy. Příležitostně navíc pořádá workshopy, kde si děti s rodiči mohou vyrobit vlastní klipy. Díky různorodým motivům si vybere kousek třeba s oblíbenou postavičkou nebo si na šňůrku navleče vlastní jmenovku, díky čemuž má pak ke klipu a kompenzační pomůcce trochu pozitivnější vztah.

Co plánuje Vendy dále? Klipy zatím stále vyrábí po večerech v obýváku, ale objem zakázek brzy přeroste její možnosti. „Myslím na to. Na Social Business Breakfast v Impact Hubu jsem se naposledy radila o možnosti patentu. Protože mé klipy nemusí z legislativního hlediska splňovat žádné speciální atesty, neměl by být problém zaregistrovat si je a vytvořit průmyslově užitný vzor. Jednou bych také ráda založila chráněnou dílnu, kde by mohli pracovat neslyšící,“ odhaluje svůj velký sen Vendy, která aktuálně řeší rozšíření sortimentu.

Vyvíjí speciální designové polepy na sluchadla a kochleární implantáty, které by mohli jako stylový doplněk ocenit také adolescenti nebo dospělí. Postupně tak může změnit nejen každodenní praxi rodičů, ale i všech neslyšících a nedoslýchavých.