Prsa a varlata jsou jedny z nejfrekventovanějších orgánů co se doteků týče. „Saháme na ně denně, ale saháme správně?“ – ptají se studenti 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Spouští kampaň upozorňující na důležitost samovyšetřování v prevenci rakoviny prsou a varlat. Kampaň, kterou můžete podpořit také na pomocí hithit.cz, pořádá nezisková organizace Loono. O zdraví, ostychu, nemoci a velkých plánech jsme si povídali s její zakladatelkou, Kateřinou Vackovou.

Zmínku o#prsakoule vidím na každém kroku. Jsi na roztrhání!
Je to skvělé. Po úterní tiskové konferenci vyšly články snad ve všech zdravotnických
časopisech a taky na idnes.cz nebo aktuálně.cz. Taky mě pozvali do DVTV a Show Jana Krause. Dosah je opravdu veliký, je to sen. Více lidí má zájem o naše workshopy a více lidí nás také podpořilo na hithitu.

Kampaň jste spustili relativně nedávno a už teď máte víc, než jste potřebovali.
Po dvou dnech jsme měli vybráno neuvěřitelných 48%. To jsem vážně nečekala.  Když jsme psali žádost na Nadaci Vodafone, chtěla jsem požadovanou částku dokonce snížit – bála jsem se neúspěchu. Dnes máme 112%, přitom zbývá 34 dní do konce. Jsme za to moc vděční.

Jak to celé začalo?
Založila jsem Loono po vlastní zkušenosti s onkologickým onemocněním, dnes vzděláváme v oblasti zdraví, zdravého životního stylu a prevenci rakoviny. Naše aktuální kampaň se jmenuje “Sahám si na ně každý měsíc”, má podtitul #prsakoule a jejím cílem je naučit mladé lidi, jak si správně a pravidelně samovyšetřovat prsa a varlata a odhalit tak rakovinu včas. Abychom ale mohli rozjet kampaň naplno, potřebujeme nakoupit speciální samovyšetřovací modely prsou a varlat, ve kterých jsou ukryty bulky.

Protože jste si vybrali velmi kvalitní typ modelů, jsou poměrně drahé, že? 
Jsou a my jsme všichni studující medici, takže by to bez crowdfundingu nešlo. Druhá možnost byla požádat neosobně o sponzoring, ale chtěli jsme jít alternativní cestou. Obecně vzato jsme poměrně punkový neziskový projekt a děláme věci srdcem. Moc nám nevyhovuje psaní smluv nebo grantů. Oproti tomu je hithit.cz je jednoznačně win-win řešení. Oslovujeme konkrétní lidi, získáváme peníze i nové publikum pro workshopy a přispěvatelé zase povědomí o tom, co je důležité pro jejich zdraví.

Jak si povídáme, hodně skloňujeme slovo „rakovina“. Není váš workshop trochu depresivní?
Není. Nejsme strašáci v bílých pláštích a všechno podáváme spíše hravou formou. Účastníci to přijímají opravdu pozitivně. Téma vysvětlujeme laicky a jednoduše. A zároveň si s námi ledasco zopakují. S oblibou se ptám, jestli vědí, proč mají prostatu. Spousta mužů ani netuší. Stejně tak ženy s děložním čípkem. Nejlepší školení jsou ta, kde se neustále někdo doptává. „A jak dlouho zrají spermie? A jak se vstřebává potrava ve střevním epitelu?“ Mají radost, že se můžou bez obav zeptat na cokoli, co je zajímá.

Ta hlavní motivace přišla poté, co jsi sama absolvovala těžké onemocnění. Jak jsi pak poskládala svůj tým a všechno rozjela?
Zájemci za mnou přicházejí sami. Do dnešního dne jsem neuspořádala ani jediné výběrové řízení. Idea je zvýšit povědomí a zlepšit prevenci – je hodně těch, kteří se chtějí podílet a spontánně se připojují. Spojuje nás, že chceme dělat něco navíc, mladistvě, jinak. A přidávají se k nám i medičky z mladších ročníků. Je skvělé, že už takto mladé si uvědomují, že prevence je základ.

Loono je tvá hlavní práce?
Budeš překvapená, ale kromě Loona pracuju na poloviční úvazek jako projektová manažerka a zároveň studuju 6. ročník na 1.lékařské fakultě na UK.

Jsi úžasná, že toho tolik stíháš. Jak často probíhají vaše workshopy? 
Zhruba 4x týdně, hlavně ve firmách a na školách, ale pořádáme i vlastní workshopy, převážně v HUBu. Zjistili jsme, že hlavní cílová skupina jsou lidé v produktivním věku. Na střední a základní  škole ještě otevřeně např. prevenci rakoviny neprobírali, ale teď je to zajímá.A co je nejlepší? Šeptanda pracuje za nás a teď jsme zabookovaní až do listopadu.

To chápu. Já osobně neváhala, zda jet na váš workshop, ani minutu. Přijde mi to důležité.
Díky! Důležité je to i proto, že účastníky učíme mluvit otevřeně. Nejen o rakovině. Spousta lidí třeba neví, jak reagovat na nemoc blízkého. Přitom úplně stačí zeptat se, co on sám chce či potřebuje. Hodně často se objevuje zbytečný strach. Proto jsem vybrala název Loono – má evokovat intimitu, pocit bezpečí a prostředí, kde se nebojíš mluvit o čemkoli.

Je pravda, že když držíš v rukou model varlat, na ostych asi nezbývá místo. 
On je ten model vlastně hrozně legrační věc. Pravidelně se s ním všichni fotí, jen co skončí oficiální část. Ale to osahání je vážně úplný základ! Až když je navedeš a ukážeš jim, jak může nemoc vypadat, ví, co mají hledat a pozorovat. A nejen na sobě samých. 30% onemocnění prsou či varlat najde partner při intimních chvílích. Proto také navrhujeme onu „vyšetřovací kamasútru“. Lidem jen chybí informace, ale zájem mají. Jen netuší, proč by měli chodit každé dva roky na preventivní prohlídku k obvodnímu lékaři. Přitom na to mají ze zákona nárok.

A proč by měli?
Kardiovaskulární onemocnění je nejčastější příčinou úmrtí v ČR. Pokud např. neodhalíš a neléčíš vysoký tlak nebo vysoký cholesterol, zvyšuješ si riziko infarktu.

Jenže stejně jako mi gynekolog neřekne, abych se vyšetřila a jak vlastně, ani můj obvodní lékař toto nikdy nezmínil. Uvažujete i o školení lékařů samotných?
Ne přímo lékařů, ale rádi bychom vyškolili mediky. Je důležité, aby ve své klinické praxi uměli pacientům správně vysvětlit co a jak. Do budoucna pak plánujeme zapojit všechny lékařské fakulty v republice. Bude to mnohem efektivnější.

————————————————

Loono můžete příspěvkem podpořit na Hithitu: https://www.hithit.com/cs/project/1711/prsakoule