Vitální a činorodý Jirka Martišek z brněnského Impact Hubu má tolik aktivit, že se nám do článku všechny nevešly. Vynechali jsme jeho digitální nomádění s přítelkyní a parťačkou Lindou Nezhybovou, stejně jako jeho zájem o neurolingvistické programování. Zato jsme zvládli podrobně probrat Psaní hravě, s kterým bodoval v akceleračního programu Impact Hub 100-day Challenge.

„Jsme ve fázi, kdy produkt prodáváme jednotlivcům, ale už méně třeba školám, s kterými jsou jednání na dlouhé lokte. Obecně nám dost schází obchodní zástupce,“ začne Jirka a jedním dechem dodává, že budou rádi také za dalšího nadšence vývojáře či kodéra, aby se mohli dál vyvíjet.  Nápad na Psaní hravě se sice zrodil už v roce 2013, ale stále je co vylepšovat. Jak vznikl koncept? Jirku inspirovala podobná služba Rozečti.se. Rozečti.se přišlo Jiřímu interaktivní a zábavné, ale více než se čtením měl problém s psaním všemi deseti. A když se porozhlížel po atraktivním výukovém programu, nenašel nic, co by ho lákalo.

Hrej si a piš

„Skoro každý z nás používá denně počítač, málokdo ale píše rychle a správně. Dělali jsme si průzkum a oboje zvládá pouze čtvrtina oslovených. A přitom by si tím tolik úředníků, lékařů či právníků zjednodušila život…“ nastiňuje svou motivaci Jirka, který nakonec vyvinul vlastní koncept herního programu. Měl prý za to, že projekt nastartuje poměrně hladce, ale nestalo se. „Hodně jsem se naučil o tom, jak nevybírat programátory, jak s nimi pracovat i jak si raději nic nemalovat. Za ty dva roky do uvedení Psaní hravě několikrát zkomíralo. Ale nevzdal jsem se – je to srdcovka, která za to stojí.“

V březnu 2015 přišla za Jirkou přítelkyně Linda a vytrhla ho z nečinnosti. Zeptala se, co chybí k dokončení a spuštění programu, a když jí Jirka odpověděl, odvětila prý jen „tak to dodělej,“ vzpomíná s úsměvem Jirka. Hned po prvních třech týdnech od spuštění měli 2000 odehraných her, a v červnu 2015 pokročili na pětinásobek. Poměrně hladce pak postoupili do výběru týmů pro první běh akceleračního programu 100-day Challenge. „Všichni kolem mě psaní všemi deseti řeší a konkurence nenabízí nikterak zábavné učení. Byl jsem přesvědčen, že když to uděláme opravdu dobře, lidé za náš kurz zaplatí,“ vzpomíná Jirka. Poptávka tu byla.

Posilovna webů

„Paralelně s Psaní hravě jsme rozjížděli Posilovnu webů a měli jsme trochu dilema, který z nich akcelerovat,“ říká otevřeně Jirka. Posilovna webů zajišťuje testování stránek na dálku, běžnými uživateli a chytrou cestou. K čemu to? Jirka s Lindou se často setkávali s weby, které byly naprosto nepoužitelné – jak Jirka upřesňuje, nadšený byl jen jejich majitel a grafik. Uživatel se na něm oproti tomu neorientuje, ztrácí čas a někdy odchází bez kýženého výsledku. „Přesně proto je tolik důležitá analýza. Jenže běžné testování z laboratoří je poměrně drahé a málokterá firma si ho může dovolit. Proto když jsme v zahraničí narazili na úspornější a funkční model, zkusili jsme ho realizovat,“ netají se inspirací Jirka.

Klient přijde s konkrétním problémem, Jirka s týmem vytvoří scénář testu, sežene testery a ti pak v klidu domova plní připravené zadání. „Hlavní kouzlo tkví v provedení. Během testu je nahrávaná obrazovka a souběžně hlas testera, který přemýšlí nahlas,“ vysvětluje Jirka energicky a pokračuje: „Klient se dozvídá, co a kde koncový účastník hledá, zda našel nebo nenašel a jak návštěvu webu hodnotí či prožívá. Koncové kompletní nahrávky navíc obohacujeme o analýzu problémových částí stránek.“ Odevzdaná anotovaná videa mají veškeré komentáře a zároveň doporučení, při jejichž tvorbě Jirka využil také své zkušenosti z UX designu.

Akcelerační obrátky

Když s Psaním Hravě v červnu 2015 nastoupili do programu Impact Hub 100-day Challenge, první měsíc se věnovali především designu služeb, návrhu řešení, testování a zákaznickému průzkumu. Nápomocnou jim byla metodika Human Centred Design, v které je vzdělávala Leona Dolečková z IdeaSense. V dalších dvou měsících aplikovali, co se dozvěděli, a učili se prezentovat a prodat se.  „Největším přínosem byl asi ten tlak. Museli jsme opravdu makat. Nakoplo nás to, motivovalo a dostali jsme ze sebe, co jsme mohli,” říká Jirka a dodává: „Jak se to říká? Když něco děláte, nedělejte to jenom lépe, dělejte to desetkrát lépe. Tak jsme se snažili desetkrát,“ ohlíží se Jirka.

Věřil v Komenského „školu hrou“ a v to, že lidé hravou verzi ochotněji dokončí a nepřeruší. Rozvíjel tedy spíše herní prostředí, metodiku neměnil. Písmenka se učíte jako v jiných programech v logickém sledu tak, aby se co nejrychleji zafixovala do svalové paměti prstů. Zároveň se ale můžete předhánět a porovnávat s přáteli, počítat si hvězdičky nebo zachraňovat životy.

Rychlost je i o přesnosti

S programem má tým další smělé plány. V rozšířené verzi by se mělo vyučovat znakům, které se do základní podoby hry nevešly, např. závorky a speciální znaménka. Zároveň by se měla objevit také cvičení na zpřesnění nebo zrychlení psaní všemi deseti. „Když někdo dokončí základní část, píše většinou rychlostí minimálně 200 úhozů za minutu. To zvládají i někteří, kteří píšou pouze dvěma prsty. Ti se ale musí dívat na klávesnici a svou rychlost dost limitují. Pokud ale píšeš dobře všemi deseti a zároveň vycvičíš svou přesnost, můžeš se dostat třeba na dvojnásobek úhozů,“ popisuje Jirka z vlastní zkušenosti.

Ideou projektu je pomoci co největšímu počtu lidí. Zákazníky jsou individuální uživatelé internetu a pár firem. Těm nabízí Psaní hravě doprovodnou administraci, kde je vidět, jak se zaměstnanci zlepšili. „Měli jsme tu majitele firmy, který nejenže pořídíl výukový program všem svým lidem, ale zaměstnance namotivoval i finanční odměnou, pokud program úspěšně dokončí. Ví, že platí každou jejich hodinu, takže uspořený čas mu vložené peníze bohatě vynahradí,“ říká Jirka, který vychází z reálně naměřených čísel.

Základní gramotnost

Schopnost psát rychle všemi deseti je ale stejně tak užitečná zaměstnanci, který se třeba rychleji vypořádá s e-maily, jako studentům. Těm tato dovednost může pomoci i na trhu práce, což se ale zatím neodrazilo na státem daných osnovách. Psaní hravě si na toto téma na školách iniciovalo vlastní zajímavý průzkum. „Podle průběžných výsledků z našeho dotazníku mezi učiteli základních a středních škol si 95 % učitelů myslí, že by se psaní všemi deseti mělo ve školách vyučovat. Ve skutečnosti však pravidelná výuka v současné době probíhá jen ve 35 % dotazovaných škol.

Přitom učení prvních deseti kláves je zdarma, takže si školy, rodičové i děti mohou efekt a zábavnost programu vyzkoušet. A co je zajímavé, volně přístupnému trialu neodolalo už skoro 25 tisíc lidí a absolventi kurzu jsou v průměru o 125% rychlejší. Zkuste to také a otestujte si vlastní rychlost na www.psanihrave.cz. Jirka zvládá díky svému programu úctyhodných 421 úhozů/min.; )