Obchodem se Martin Čuba zabývá už víc jak 18 let. Dělá oborovou personalistiku, organizuje tréninky a semináře, navrhuje provizní systémy, pomáhá definovat obchodní strategii. A to vše posledního tři a půl roku přímo z Hubu. Když se stal na podzim roku 2011 členem, neměl vlastní kancelář, tým ani kontakty. Teď se s šesti spolupracovníky, desítkami zákazníků a velkými vizemi s námi loučí, aby započal svoji další etapu.

Stejně jako mnoho jiných i Martinův příběh se začal psát v jedné šedé budově velké banky. Rychlým tempem se dostal až na pozici obchodního ředitele a do představenstva, vedl tým lidí a udával jasný směr svému oddělení a celé obchodní síti. Jeho rozhodnutí k odchodu bylo pro mnohé velkým překvapením, ale Martin si byl jistý. „Začal jsem pořádat obchodní snídaně, kde jsem v podstatě jen sdílel to, co jsem se sám naučil. A najednou za mnou chodili ředitelé firem a sales manažeři s nabídkami, abych to u nich rovnou i implementoval,“ popisuje. Jelikož se ale nechtěl znovu stát klasickým zaměstnancem, přišel s nápadem „obchodního ředitele na pronájem„. „V podstatě to funguje tak, že na pár hodin týdně docházím do dané firmy, nastavím novou strategii, systém a procesy, vyškolím zaměstnance a pak to vše předám někomu jinému. Tímto způsobem můžu působit klidně i ve třech společnostech zároveň a navíc ještě řídit vlastní byznys.“ Jedním z opakujících se problémů, který musel Martin ve firmách řešit, byl i nedostatek kvalitních zaměstnanců, zejména obchodníků. „Když někdo nemá vyloženě motivaci pracovat, neorientuje se na zákazníka a nechápe, co prodává, nemůže z něj být dobrý obchodník. Tak jsem si řekl, že budu dělat taky recruitment – prostě nacházet skvělé byznysově naladěné lidi a současně nést zodpovědnost za jejich úspěch ve firmě.“ S personalistikou mu pomáhá kolegyně Markéta, která shodou okolností vyhrála v Hubu soutěž Social Impact Award za svůj společensky prospěšný projekt FOREWEAR.

I Martinovo srdce bije kromě obchodu také pro životní prostředí. Několik let po sobě půjčoval speciální vánoční stromečky, které po svátcích sadil zpět do přírody. Minulý rok Martin svůj nápad prodal, protože neměl příliš času na jeho rozvoj. Vzpomíná na něj s nostalgií: „Byl to totální blázinec. Dostal jsem se s tím do spousty médií, byl jsem na ČT, Primě nebo třeba v Radiožurnálu. Když jsme rozjeli rezervace, do 10 minut byly všechny stromky rozebrané – a to i přesto, že nám pod tím náporem padaly servery.“

Jak se mu tým a podnikatelská činnost rozrůstala, přestal Hub Martinovi v některých ohledech stačit. „Potřebujeme realizovat spoustu schůzek, hodně telefonujeme. Mám tenhle prostor strašně rád a vlastně i díky němu jsem se dostal tam, kde jsem. Často se stávalo, že moji klienti byli tak příjemně překvapeni místní přátelskou atmosférou, že se mi s nimi podařilo navázat neformální rozhovory, které vedly ke zcela zásadním zakázkám. To by se mi v prostředí sterilního hotelu nestalo,“ usmívá se. “Pořídili jsme si kancelář na Andělu, abychom to sem pořád měli blízko. Budu se vždycky rád vracet na kafe, popovídat si s přáteli a nabít se optimismem.“