Jsou teprve na střední škole a už úspěšně rozjíždí podnikání se sociálním dopadem. Studentská firma Smesh, která boduje v národní soutěži studentských projektů, zvládla crowdfundingovou kampaň, dává práci lidem z chráněných dílen a teď usiluje o místo v akceleraci Social Impact Award.

„Chceme postavit fungující firmu. Teď se scházíme jednou týdně v rámci předmětu. Silnější jádro chce však pokračovat i po skončení školního roku. Také  proto jsme se zapojili do Social Impact Award, abychom vyladili vše potřebné,“ říká marketingová ředitelka Patricie Hefková, která se cestou na rozhovor dozvídá, že se svými spolužáky/kolegy dostali do užšího výběru 20 projektů.

Boom přišel s HitHitem

Firma má svou klasickou organizační strukturu, generální a výkonnou ředitelku, vedoucí jednotlivých oddělení a další studenty, kteří se na chodu podílejí. Nápad se zrodil loni na přelomu září a října, během prvních tří schůzek vymysleli produkt, který budou vyrábět a největší boom podle Patricie nastal po úspěšné kampani na HitHitu. „Naším produktem jsou Smeshbagy, tašky pro komfortnější přenos špinavého prádla s vonnými pytlíčky, které pohlcují zápach. Jejich název i název firmy vznikl spojením slov „smell“ a „fresh“ – smesh,“ představuje krátce Patricie.

Kampaň běžela přes měsíc a jako cíl si stanovili vybrat 50 000 Kč. A přestože si nevěřili, crowdfunding zafungoval nad očekávání. „Jednoho dne začaly peníze narůstat a dostali jsme se na konečnou částku 75 tisíc. Odměn bylo několik a každá z nich obsahuje právě Smeshbag. Teď musíme vše zprocesovat tak, abychom stihli dodat dárcům tašky v termínu,“ říká Patricie.

Práce pro chráněné dílny

Právě ve výrobě přichází na řadu dopadová stránka projektu. „Zatím nám tašky šila pouze jedna dílna, ale vzhledem k poptávce potřebujeme zajistit další. S tím nám pomáhá také Honza Dittrich, který nás přizval k prezentování na show Impact Hub MashUp a který nám doteď pomáhá,“ vzpomíná Patricie na první kontakt s Impact Hubem, kde dokázali zaujmout natolik, že jarní MashUp suverénně vyhráli.

V současné době bojují o nejlepší umístění v soutěži JA Czech. Vstupní veletrh se odehrál 12. dubna a Smesh postoupil do finále mezi 5 nejlepších studentských firem. To se koná na konci května a ve hře je účast na evropském setkání studentských projektů v Srbsku. „Soustředíme se na přípravu kvalitní prezentace v angličtině. A jsme rádi, že nám pomáhá i Vendula Rechová, která je každý rok konzultantkou v soutěži,“ říká o přípravách Patricie.

Jakmile Smesh zvládne národní finále a dokončí výrobu Smeshbagů pro HitHit podporovatele, přijde na řadu spuštění e-shopu. „Není to všechno růžové. Některé schůzky bývají náročné, ale špatné vztahy mezi sebou nemáme. A určitě to nechceme zabalit, jak bývá u školních projektů zvykem. Kdybych se ve svém volném čase nevěnovala Smeshi, nevím, co bych si počala,“ dodává s úsměvem marketingová ředitelka firmy.


Chcete zjistit více? Podívejte se na jejich webové stránky nebo Facebook.