Začalo to praktickou úvahou a dnes mají v plánu prorazit i ve světě. Z klasické startupové fáze se dopracovali až ke spolupráci s velkým investorem a založili novou, mezinárodní značku. Mirek Peřina a Dan Kokotek mají smélé plány. Díky Zdeňkovi Rudolskému našli své místo a zároveň dostatečnou podporu v ostravském Hubu. Nedávno zahájili předprodej a nepřestávají inovovat – jejich skateboard se možná stane oblíbeným dopravním prostředkem budoucnosti.

xtnd_electric_skateboard_design_3

Kdo přišel jako první s nápadem na elektrický skate?

Byl to Dan, který bydlí v Oldřichovicích, malé vesničce u Třince uprostřed ničeho. Toužil po lehkém, přenosném prostředku. Objednal si tehdy jediný dostupný elektrický skateboard z Číny, ale ten byl úplně strašný. Vážil neuvěřitelných 32 kg! Takže se Dan, který je vynikajícím elektromechanikem, rozhodl pomoci si sám. Potkali jsme se během inkubátoru na VŠB a jeho nápad mě naprosto nadchl.

Ty se věnuješ vedení firmy a Dan „hardwaru“?

Tak nějak. Dan se stará o veškeré technické záležitosti jako je vývoj, výroba a kompletace. Řeší neřešitelné problémy a realizuje všechny šílené nápady, které máme. Já se snažím určovat vizi, tlačit celou firmu dopředu, získávat peníze, hledat správné lidi a motivovat je, aby se věci děly, jak mají.

Na začátku jste byli vy dva, kolik je vás dnes?

Na dálku spolupracujeme s více než 40 úžasnými lidmi a už se nemůžeme dočkat, až vše představíme v plné kráse. Pomáhají nám přední designéři a firmy, které vystavovali i na výstavě Expo v Miláně.

Je pravda, že celá výroba zůstává v ČR?

Je a jsme na to patřičně hrdí. Umožňuje nám to kontrolovat kvalitu a mít přehled o každém šroubku. Je skvělé na vývoji a výrobě spolupracovat s českými firmami, které mají mnohaleté zkušenosti a patří ke světové špičce ve svých oborech.

Jak dlouho už prkno připravujete?

Začali jsme před necelými dvěma lety a stalo se nespočet šílených věcí. Byli jsme strašně naivní a několikrát jsme dost narazili i přes pomoc zkušených mentorů. Posun je ale obrovský. První prototyp vážil okolo 13 kilogramů a sotva jel. Aktuální prototyp má několikanásobně lepší výkon a váží okolo 4 kilogramů.

Já vás prve zaznamenala ve finále Green Light akcelerátoru v roce 2014.

Vítězství ve finále byl náš první úspěch. Pamatuju si, jak jsme do novin tehdy odhodlaně prohlásili, že budeme prodávat první kusy ještě v srpnu téhož roku. Uplynul rok a půl a zdaleka nejsme u konce. Nikdo z nás si v tu chvíli nedokázal představit, jak náročné a složité je vyrobit hardwarový produkt a dostat ho na trh.

Co vás nejvíc brzdilo?

Rok jsme prkno vyvíjeli, aniž bychom se lidí zeptali, co vlastně chtějí. Zlomová byla v tomto směru návštěva TechCrunche v Londýně. Konečně jsme vylezli z garáže a střetli se se skutečným světem. Po návratu jsme se rozhodli začít úplně od začátku. Dostali jsme se do dost složité situace, investoři nám zmrazili konta, ale nevzdali jsme to.

Takže jste byli úplně bez prostředků?

Moc nám pomohl a stále pomáhá Zdeněk Rudolský a Robert Tůma z HUB VENTURES, se kterými jsme se potkali na StartUp Harvestu. I přes veškerou jejich snahu jsme ale byli skoro 8 měsíců bez peněz. Bez rodiny a přátel bychom vůbec nemohli pokračovat. Ale posílilo nás to – každou vydanou korunu jsme raději desetkrát zvážili a dost jsme změnili přístup k práci.

A ten je jaký?

Myslím si, že s Danem vynikáme v neuvěřitelném pracovní nasazení. Spojuje nás touha dotahovat věci do konce. Když si dáme nějaký cíl, splníme ho. Nic jiného pro nás není akceptovatelné.

Přes toto léto se toho u vás také hodně změnilo.

Máme novou značku. Garážový projekt Driwhel je minulostí a teď jsme XTND.

Super, tak si pojďme konečně říct něco o samotném produktu. Je sexy?

Stoprocentně! Podařilo se nám vyrobit první ultralehký, celokarbonový elektrický board na světě. Strávili jsme opravdu hodně času přemýšlením o každém rozměru, záhybu a materiálu. Dokud jsme nedosáhli dokonalosti, nepřestali jsme vylepšovat. Naše elektrické prkno vyniká nízkou váhou, vysokým výkonem a super úsporným bateriovým systémem. Navíc jsme doslova posedlí moderními technologiemi, progresivním designem a luxusními materiály. Vymysleli jsme si řadu vychytávek a překvapení, takže je na co se těšit.

Zároveň jste si vývoj dobrovolně zkomplikovali.

To protože běžně dostupné komponenty a věci „z regálu“ pro nás nebyly dost dobré. Tak jsme prkno rozložili do fundamentálního základu a začali navrhovat zvlášť i nejmenší detaily. I šroubek, který váží třeba pouhý gram, jsme odlehčili alespoň o 10 % jeho váhy. Nutně jsme si museli začít vyrábět sami na míru.

To opravdu záleží na každém gramu?

Elektrické boardy by měly být praktickým dopravním prostředkem, ale zatím tomu tak není. Jsou těžké, málo vydrží… Potřebovali jsme to změnit a povedlo se.

Jak náročné je řízení? Já osobně na ničem takovém nikdy nestála.

Tuto otázku dostáváme často, ale ovládání je velmi intuitivní a jezdit se naučíš za pár minut. Na klasickém skateboardu se musíš umět správně odrážet a brzdit, což není snadné. Elektrický board ovládáš jednoduchými gesty na ovladači, který máš v ruce.

Co všechno prkno či příslušenství umí?

Chtěli jsme smazat vzhledový rozdíl mezi motorovou a nemotorovou verzí. Proto je motor umístěný v jednom ze zadních koleček a baterie s elektronikou v tenké karbonové desce. Hodně jsme se inspirovali technologiemi, které se používají v letectví a Formulích 1. Připravujeme i mobilní aplikaci, které dá prknu další rozměr. Díky ní bude možné sledovat stav baterie a dojezd, měnit jízdní režimy, měřit ujeté vzdálenosti, zaznamenávat rychlost jízdy a trasy nebo měnit barvu podsvícení. Zároveň bude posílat notifikace a informace o údržbě prkna nebo zabezpečení. Údržbu navíc zvládne uživatel sám během chvilky.

Asi ten váš longboard chci!

Už je to možné, za což jsme neskutečně rádi. Objednávat můžeš přes web getxtnd.com, kde jsme předprodej spustili 21. 10. 2015. Tedy v den, kdy se objevil létající Hoverboard ve filmu Návrat do budoucnosti. Zaváděcí cenu jsme stanovili na 1550 Euro a vzhledem ke kvalitě zboží je to opravdu minimum.

Jednou bychom na něm mohli jezdit všichni.

Taková je naše idea a je to logické. Chůze je pomalá. Jízda na kole je fyzicky náročná, kolo si často nemůže vzít všude sebou a není úplně skladné. MHD je nepohodlné, zastávky jsou často daleko a nejezdí pořád. A konečně provoz auta je drahý, chybí parkoviště a často uvízneš v zácpě. Elektrické prkno řeší všechny tyto problémy. A co je nejdůležitější, je ekologické.

Takže to vážně není jen drahá hračka.

To tedy není. Podle světové zdravotnické organizace je znečištění ovzduší jeden z největších globálních problémů ve velkých městech. Doprava vyprodukuje přes 1,6 milionů metrických tun CO2 ročně, což způsobuje oteplování zeměkoule, ale i řadu kardiovaskulárních a respiračních chorob. Připočtěme k tomu smog a úbytek fosilních paliv a máme slušnou porci problémů, které je potřeba z dlouhodobého hlediska řešit.

Spousta společností teď začíná testovat elektromobily.

Protože jsme na začátku zelené vlny. Ročně se ve světě prodá stovky milionů elektrických dopravních prostředků a toto číslo každý rok stoupá. Vybudovat udržitelný dopravní systém je podle nás jednou z největších výzev našeho století. Elektromobilita znamená budoucnost a dokáže změnit celá odvětví. A my si klademe za cíl udělat z měst zase zdravější místo pro život.

Takže jaké jsou teď vaše plány?

Nejbližšími milníkem je dokončení vývoje. Potřebujeme dodělat první generaci produktu a nastavit sériovou výrobu. Robert Tůma vstoupil se svou společností kapitálově do firmy, aby naše longboardy mohly co nejdříve na světlo světa. Na podzim se chystáme na menší tour po Evropě a pak chceme dobýt globální trh.