ARTSTAQ je světově unikátní platformou zaměřenou na trh s uměním. Ihned po uvedení se o něj začala zajímat globální média a rozhovor s představitelem Jozefem Bartou vysvětluje proč. Kromě spojení technologie, internetových aukcí a umění má ARTSTAQ také sociální rozměr: snaží se docenit práci uměleckých kurátorů a kritiků.  

Podpora mladých umělců

ARTSTAQ se zaměřuje na problémy na globálním trhu s uměním a zahrnuje tři různé technologické platformy pro BigData, Rating a Art Exchange. Zároveň zajišťuje provoz dvou globálních burz s uměním, artex500.com a bolsaarte.com, kde můžete s díly přímo obchodovat. „Jsme technologická firma, která nabízí b2b řešení pomocí zmíněných řešení pro různé zájmové skupiny. Společným cílem je řešit fundametalní problém trhu s uměním, tedy jeho netransparentnost,“ upřesňuje důrazně Jozef.

Podle Jozefa to dnes nemají snadné ani mladí umělci. Ročně se na světě utratí za umění zhruba 65 miliard dolarů – „z toho jde 50 miliard na Monety, Picassa a Koonse,“ říká s nadsázkou Jozef a vysvětluje proč: „Každý dneska ví, kolik stojí Kupka, to jsou historicky dané věci. Ale nacenit mladého umělce je ohromně těžké. Někdy to nezvládne ani investor, který chce nakoupit, ani sám výtvarník, který by rád prodal,“ líčí komplikace trhu zkušený sběratel. ARTSTAQ se snaží definovat standardy obchodu a objektivním ratingem pomoci s hodnocením děl. Takováto podpora mladých umělců a kvalitních galerií na rozvíjejících se trzích dává celému projektu silný sociální aspekt.

Obraz jako výhodná koupě

Přestože je platforma oficiálně spuštěná jen pár měsíců, obsahuje už díla z Latinské Ameriky nebo Střední Evropy a nyní směřuje na hlavní západoevropské trhy, především na Velkou Británii, Německo a Švýcarsko. Na koho ARTSTAQ cílí? Na ty, kteří „mají na utrácení investice”: „Zajímá nás sektor privátního bankovnictví, protože 97% bonitních klientů umění opomíjí. Uvědomují si, že je diverzifikace investic nezbytná, ale umění nerozumějí. Nemají dostatek informací k tomu, aby mohli učinit kvalifikované investiční rozhodnutí. A právě to, chceme změnit. Je třeba pamatovat, že pokud se zhroutí finanční trh, cena umění se takřka nezmění.“vysvětluje Jozef, který ví, o čem mluví. Deset let pracoval jako šéf banky UniCredit na Slovensku.

Analytici doporučují vložit do umění minimálně 5 % aktiv. A ARTSTAQ chce natolik zprůhlednit a zjednodušit cenotvorbu dosud neznámého umění, aby padla bariéra ostychu a nedůvěry. Platforma má podobu klasického akciového rozhraní, aby se v ní klienti zvyklí na burzovní obchody vyznali. A zakoupená díla ani nemusí fyzicky přebírat. „Většina kupujících dílo nechává v depositu a dílo pak hned vrací zpět k prodeji,” popisuje Jozef chování investorů na prodejní doméně ARTSTAQ. (link artex500.com)

Dva roky příprav

V tuto chvíli má ARTSTAQ sídlo v Londýně, kde je umístěna holdingová struktura. IT centrum se nachází v Brně, několik lidí pracuje z Prahy, sám Jozef pochází z Bratislavy a 15-tičlenný tým se pomalu rozrůstá i do Kyjeva nebo Varšavy. „S unikátním řešením přišel člen pražského Impact Hubu Roman Komárek, který v roli foundera stojí za všemi strategickými rozhodnutími. A start nebyl vůbec jednoduchý. Jen IT řešení se vytvářelo přes dva roky. Museli jsme zpracovat ratingové vzorce, ale také tradingové rozhraní a aplikovat náročná bezpečnostní a platební technologie,“ nastiňuje úskalí startupu Jozef. V září 2015 naštěstí získal ARTSTAQ investora, který nyní financuje kompletní provoz. Na podzim si tak pánové mohli dovolit zaměstnat první kurátory. „Pro naši databázi hledáme pouze špičkové galeristy. A popravdě, hlásí se víc umělců, než co zvládáme přidávat. Aktuálně máme registrovaných zhruba 50 jmen a dalších 60 jich je na čekací listině. Chtějí se naším prostřednictvím probojovat na globální trh, ale my si pečlivě vybíráme. Kvalita, kterou přinášíme, musí mít potenciál úžasného růstu,“ říká jednoznačně bratislavský rodák.

Byznys model

„Neplatí se u nás žádné registrační poplatky. Podobně jako v aukčních síních hradí pouze kupující provizi za obchod, nic víc,“vysvětluje Jozef principy fungování a pokračuje: „Nesložitější částí našeho systému jsou ratingy, přesněji algoritmy pro vytváření hodnocení. V reálném čase sledují a porovnávají všechny dostupné artikly a přiřazují jim adekvátní cenu vzhledem ke konkurenci. Ale jsou zde rovněž měkká data: životopis umělce, seznamy jeho výstav a spousta údajů z katalogů. Každého výtvarníka pro nás navíc hodnotí minimálně tři nezávislí kurátoři a u všech tří musí obstát. Nabízíme jen skutečně progresivní a kvalitní umění, nikoli zátiší z Karlova mostu, proto tolik filtrů. Nejprve my vybíráme kvalitní galeristy, oni pak volí to nejvhodnější zboží a to pak znovu prověřujeme. Nicméně i přes tato přísná kritéria ještě 40 % uchazečů odmítneme,“ demonstruje Jozef preciznost výběru.

V ARTSTAQ si zakládají na reálném řešení problémů a neustálé aktualizaci dat v real-time režimu. Za revizi dat je zodpovědný daný kurátor či galerista, ale rating se neustále mění díky porovnávání s čím dál, tím větším vzorkem umělců. Platforma je pak v neposlední řadě zajímavá i tím, že záznamy obsahují jedinečné penzum informací včetně autorských explikací. „Podobné řešení na světě neexistuje. Našli byste aukční online portály nebo e-shopy, ale my přicházíme s úplně novým modelem. Jsme hrdí na to, jak špičkoví galeristé, umělci a kurátoři s námi spolupracují. Stejně jako my vidí férovost navrženého řešení,“ zdůrazňuje Jozef a dodává: „Máme šanci obnovit tradici galerijní kultury ve střední Evropě a věříme, že se z mnohých investorů stanou sběratelé.“

Článek vyšel také na stránkách Hospodářských novin