Jak prezentovat online? V článku najdete deset tipů.

Jak prezentovat online? Tady je 10 tipů Ondřeje Staňka

Většina pracovních aktivit se v současné situaci přesouvá do online prostoru. Může se vám stát, že budete muset prezentovat online, což má svá specifika. Ondřej Staněk, lektor prezentačních dovedností, prezentační designér a spolupracovník Impact Hubu, má pro vás několik tipů, co dělat, aby všechno proběhlo hladce a vy byli za svou práci po zásluze oceněni.

  1. Nejdůležitější je publikum. Vždycky si uvědomte, pro koho prezentujete a snažte se o svých posluchačích zjistit maximum dostupných informací. Jen tak přijdete na to, čím je můžete zaujmout. Nezapomeňte se také podívat na na Facebook, LinkedIn a webové stránky těch, pro které prezentujete. 
  2. Máte zodpovědnost za to, jestli vám bude publikum naslouchat. Buďte energičtí a připravte zajímavou prezentaci. Myslete na to, že při online prezentaci stačí jedno kliknutí myši k tomu, abyste ztratili pozornost svého publika.
  3. Jste zvyklí při prezentaci improvizovat? Je lepší mít vždycky připravenou strukturu a té se držet. Slova “prostě nějak zaimprovizuju” ztrácí s blížící se prezentací na váze, a reálně se pak jen zvyšuje vaše nervozita.
  4. Zásadní je úvod prezentace. Musíte ukázat, proč by se diváci měli pro váš projekt/téma nadchnout. Začněte zajímavým příběhem, který k tématu upoutá pozornost. To vždycky funguje. A co na začátku nedělat? Nepředstavujte se, vaše jméno zatím nikoho nezajímá. 🙂
  5. Na konci prezentace by neměl být slide s nápisem “Děkuji za pozornost”, je to zbytečné a působí to prázdně. Raději na závěr ukažte vlastní vizitku.
  6. Nervozita je normální a, pokud je kontrolovaná, umí být i prospěšná. Pokud býváte před prezentací nervózní, zkuste se její začátek naučit nazpaměť.
  7. Definujte hlavní myšlenku jednou srozumitelnou větou. Co by si publikum mělo z vaší prezentace zapamatovat? V tom musíte mít jasno.
  8. Ukažte emoce a udržujte oční kontakt. I když se vám to může zdát nepřirozené, dívejte se celou dobu do kamery, ne na reakce posluchačů. Chovejte se tak, jako byste prezentovali offline. Myslete na to, že při prezentaci by měly být vidět i vaše ruce, nejen obličej.
  9. Pokud je váš výstup omezený časem, připravte si prezentaci na kratší dobu, ať máte rezervu.
  10. Co když? Co uděláte, když selže technika, nebo se vás někdo zeptá na otázku, na kterou nebudete znát odpověď? Dopředu se připravte na tyto a podobné situace, ať vás nepřekvapí, když nastanou.

 

Něco navíc: Ondřej Staněk dal dohromady také přehlednou tabulku se zajímavými odkazy a zdroji pro prezentování online. Najdete ji tady.

Ondřej Staněk vede kurzy pro ty, jež se chtějí naučit prezentovat efektivněji a s lehkostí. Školením prezentačních dovedností, specificky v online prostředí, prošli i účastníci letošního ročníku Future of Food, který organizuje Impact Hub. Vybraných deset finalistů programu nyní čeká tříměsíční akcelerace, během které svůj projekt zaměřený na udržitelné stravování posunou spolu s mentory a lektory zase o velký kus dopředu. Zajímá vás, jak akcelerační programy fungují a co dalšího chystáme? Všechny informace najdete tady.

 

Zpět na všechny příběhy