Naučme se!

Se školou skončil po střední, protože ho nebavilo biflování informací nazpaměť a bez kontextu. Místo toho spoluzaložil vzdělávací portál Naučmese.cz, prostřednictvím něhož ukazuje, že učit se dá i jinak – bez titulů a s radostí. Za tři roky vybudoval Adam Marčan komunitu téměř 600 lektorů.

Naučme se! prohlašuje startupový portál nabízející stovky kurzů. Po třech letech šlape na paty velkým vzdělávacím agenturám. Komunita téměř 600 lektorů poskytuje kurzy o pečení kváskového chleba, online marketingu, zvládání techniky jogínského dechu nebo třeba i partnerské bondage.

Na začátku roku 2012 rozjel Adam Marčan webovou stránku nabízející kurzy všeho druhu. Se dvěma kolegy vytvořili během pár měsíců lokální obdobu populárního amerického konceptu Skillshare, která vyrostla během pár let rychlým tempem. V současné době má na seznamu 400 nabídek ve 32 různých městech po České republice, jako franšíza navíc začíná nabírat obrátky na Slovensku.

Svoboda naživo

„Když jsem si po maturitě začal hledat práci místo podávání přihlášky na vysokou školu, rodiče měli samozřejmě obavy,“ vypráví Adam o svých začátcích, kdy po několika vytvořených webech pro kamarády sebevědomě rozesílal portfolia. Následující tři roky tvořil a navrhoval webový design v internetové agentuře Aaron Group pro jedny z největších firem v Česku.

„Hrozně rychle jsem se dostal k penězům, se kterými jsem příliš neuměl pracovat. Koupil jsem si pár drahých zbytečností a pak mi došlo, že je mi mnohem bližší minimalistický přístup k životu. Tak jsem začal šetřit,“ usmívá se nad vzpomínkou, která mu umožnila po pár letech stabilní zaměstnání opustit a věnovat se vlastním projektům.

Nově nabitý volný čas věnoval spolupráci s Tomášem Hajzlerem, iniciátorem hnutí Svoboda v práci. „Tehdy jsem vlastně poprvé objevil Hub. Na první pohled jsem byl oslněn. Když tam člověk sedí na pohodlné židli uprostřed všech ostatních, kteří jsou ponořeni do svých notebooků, tak hned pracuje efektivněji. Já jsem během prvního dne v Hubu dokázal udělat celý jeden web,“ směje se.

Láska na první pohled

Díky kontaktům se Adam seznámil s řadou lidí, kteří nad byznysem přemýšleli trochu jinak. Nad zisk povyšovali vyšší smysl, společenský prospěch, ekologický dopad. „Bez toho by Naučmese nikdy nevzniklo,“ dodává. V září 2011 za ním přišel jeho kamarád Honza, s nápadem na českou obdobou edukačního portálu Skillshare.

Myšlenka nadchla i programátora Pepu a ve třech zahájili její transformaci do reality. Vývoj webu pro sdílení informací o kurzech byl ale jen začátek. Nejvíce času investovali do oslovování a vybírání těch nejzajímavějších lektorů, jež měli potenciál vytvořit silnou znalostní základnu.

„Spustili jsme to celé v lednu 2012 s třiceti lektory a třiceti kurzy v co nejširším záběru. Mezi prvními, které mohli klienti vyzkoušet, byl třeba běh naboso, partnerská bondage, cestování s baťohem či základy fotografování,“ vzpomíná Adam.

Kromě pomoci s překonáním častého ostychu u lidí, kteří nikdy neučili, se zakládající tým staral i o asistenci s tvorbou prezentace, nastavením správné ceny nebo práci s publikem. „Ta příprava byla zásadní. Pár dní před námi rozjela stejnou službu konkurence, ale měli v nabídce jen čtyři kurzy. My měli v nabídce v den spuštění 30 kurzů, na webu byl tedy hodnotný obsah, který pomohl lidi přesvědčit, aby se šířily přes sociální sítě neuvěřitelnou rychlostí a my tak nepotřebovali investovat do žádné placené reklamy,“ popisuje Adam začátky.

Mluvíme narovinu

Již od prvního momentu měli mladí podnikatelé jasně stanovený business model. Společnost Naučmese si bere 20% provizi z každého uskutečněného kurzu. „Na první pohled není vidět, že za tou jednoduchou webovou stránkou stojí poměrně složitá administrativa. Inkasované peníze investujeme do zajišťování komplexní administrativy pro lektory. Spravujeme platební bránu, sbíráme zpětnou vazbu na kurzy, řešíme registrace i komunikaci se zákazníky,“ vysvětluje.

Po třech letech intenzivní práce začíná přinášet tato strategie výrazné výsledky. Denně navštíví stránku naucmese.cz 2000 unikátních uživatelů, kteří za 24 hodin udělají obrat okolo 25 000 korun. Přestože si tým nestanovuje žádné finanční cíle, zisk meziročně roste. Každý leden se navíc množství přihlášek přibližně zdvojnásobí, letos jich bylo přijato za první měsíc celkem 1150.

O konkrétních číslech se mluvit nebojí: „Jednou z našich základních hodnot je transparentnost. Nemáme potřebu nic tajit, ani to, že mi je projekt schopen aktuálně vyplácet mzdu.“

Ochutnávka dovedností

Adam také rád navštěvuje kurzy dalších lektorů. Celkem jich absolvoval zatím 24, největší zážitky si odnesl z lekce nakládání hermelínu, výroby domácí kosmetiky a zážitkového kousání jídla. Sám se také řadí k nejpopulárnějším lektorům, o digitálním nomádství a podnikání srdcem si povídal již téměř s 500 lidmi.

Stejně tak jako Adam neměl před svoji první přednáškou žádné zkušenosti s prezentováním na veřejnosti, objevují v sobě postupem času talent i další. Asi nejvíce zaujal širokou veřejnost Petr Novák se svým úvodem do Travelhackingu alias extrémně nízkonákladové cestování. Termíny vypisuje na několik měsíců dopředu, kapacita je naplněná téměř okamžitě. Zatím mělo tu čest se zúčastnit 1000 jedinců.

Po boku Petra je hvězdou Naučmese také Pavel Ovesný a jeho Punkové podnikání a Vegetariánství pro zelenáče. V pozadí nezůstává ani módní bloger Pavel Králíček s kurzem Oblékání pro pořádné muže, Markéta Fišarová, která zájemce doprovodí na jednodenní vietnamský výlet do pražské tržnice SAPA, ani Lubomír Kobeda předávající starodávné umění pečení kváskového chleba.

„Je jasné, že za těch pár hodin se není možné perfektně naučit něco, v čem se přednášející vzdělává třeba i několik let. Naučmese tedy vnímám spíše jako ochutnávku dovedností a koho téma chytne, může se po kurzu sám ponořit do daného tématu hlouběji a najít tak svou prozatím neobjevenou vášeň,“ komentuje Adam.

Poskytování kurzů má však i další přesah, se kterým tým Naučmese při startu nepočítal. Není divu, že na akcích, kde se schází podobně smýšlející lidi, vznikají vztahy a přátelství. Za tři roky umožnili seznámení minimálně osmi párům, včetně Adama a jeho přítelkyně.

Zavřete ty notebooky!

Naučmese funguje výhradně jako online nástroj, filosofii podnikání má ale zcela odtrženou od virtuálního světa. Kurzy jsou primárně offline, je kladen důraz právě na lidské a osobní setkání. Postupně však otevíráme i možnost online kurzů – pro zájemce z míst, kam nemůže lektor přijet. Tímto způsobem už i Adam předával své znalosti živě z Beskyd do různých koutů republiky zároveň.

„Věříme, že síla a přirozenost našich kurzů tkví právě v sociální interakci. Chceme, aby aspoň na chvíli odešli lidé od displejů. Hezkou atmosféru dělá i to, že lektor často zůstává po skončení se zájemci na skleničku,“ říká. I z toho důvodu pro svá setkání volí spíše kavárny či netradiční prostory, s vybranými zajišťuje Naučmese navíc partnerské smlouvy o zvýhodněných podmínkách pronájmu. Nejnovějším přírůstkem je například síť coworkingových center Impact Hub v Praze, Brně a Ostravě, která poskytuje své prostory pro tyto účely za zvýhodněnou cenu.

Zpět na všechny příběhy